Sponsoren gaat om meer dan cijfers
Het is bijna tweeëneenhalf jaar geleden dat ik een hoofdartikel heb gewijd aan de staat van de sponsorcommissie. Het zag er toen niet heel rooskleurig uit maar gelukkig is er sindsdien heel veel gebeurd. We hebben een aantal nieuwe sponsoren binnengehaald en contracten met trouwe sponsoren verlengd.
Een mooi voorbeeld hiervan is de nieuwe shirtsponsor van de B1: Daan Alkema Media. We konden dit nieuws tijdens het jubileumweekend al aankondigen, en vorige week was het dan eindelijk zover dat de B1 mocht aantreden in hun kersverse nieuwe wedstrijdshirts. Een ander voorbeeld is de samenwerking met Kvik dat keukenapparatuur heeft gesponsord voor de nieuwe kantine. De spandoeken van Kvik heb je misschien wel al zien hangen op het veld, kan niet missen!
Dat is natuurlijk hartstikke goed voor onze vereniging. Je hoeft niet goed te zijn in rekenen om te weten dat meer sponsoren tot meer inkomsten leiden. Meer inkomsten leiden tot een gezondere financiële situatie en dus een blije penningmeester. Maar het gaat om veel meer dan cijfers. Het gaat hier ook om een trotse vader en Achilliaan die bijdraagt aan de club. Het gaat ook om de beleving van het korfballen. Toen ik zelf in de jeugd speelde voelde het altijd extra speciaal om als team met sponsorshirts te spelen. Dat ziet er toch wat professioneler uit en om de één of andere reden werd ik er wat fanatieker van. Je kunt jezelf dan net iets meer vergelijken met teams uit de Korfbal League (excuus, de Kenonz Korfbal League natuurlijk).
Hoewel dat laatste misschien een tikkeltje overdreven is voor iemand met mijn kwaliteiten gaat het hier dus ook om beleving. Als sponsorcommissie (en als vereniging natuurlijk) zijn we erg blij dat Daan ervoor gekozen heeft om op deze manier zijn steentje bij te dragen en dat het logo van Daan Alkema Media nu op de shirtjes van de B1 pronkt. Dat gunnen we eigenlijk alle teams wel. Het is denk ik een mooie doelstelling om na te streven dat elk team ooit een shirtsponsor heeft, maar het is de vraag of dat realistisch is. In de afgelopen twee jaar is er in elk geval veel werk verzet door de sponsorcommissie (bestaande uit: Paul, Rick, Simon en ondergetekende) maar er is ook nog heel veel te doen als we onze doelen willen halen. Mocht je daar een bijdrage aan willen leveren, meld je dan vooral bij één van ons. We kunnen ieders hulp heel goed gebruiken: sponsoring@hkvachilles.nl.
Als ik kijk naar de situatie van twee jaar geleden, zijn we als commissie een stuk verder dan toen. En eerlijk gezegd kan het nog steeds een stuk beter, maar we gaan in elk geval vooruit. Op het gebied van sponsoring liggen meer dan genoeg kansen en dat leidt inmiddels tot de nodige discussies. Want ook dát is een stukje beleving. Kan elk bedrijf sponsor worden of vinden we toch gek als er sponsorborden langs het veld hangen van een kansspelbedrijf of een slijterij?
Wat vinden we er bijvoorbeeld van als we ons als vereniging binden aan een naamsponsor? Hier zijn genoeg voorbeelden van, zoals bijvoorbeeld de Korfbal League, KVS en Avanti. Het zou natuurlijk wat zijn als we straks bijvoorbeeld door het leven gaan als: Achilles / Kvik.
Financieel gezien is het natuurlijk heel interessant, maar het is de vraag of we dit als vereniging willen. Mijn persoonlijke mening is dat we gek zijn als we het niet zouden willen. Dat bepaal ik gelukkig niet in mijn eentje. Een naamswijziging heeft namelijk wel de goedkeuring van de JAV nodig. Op dit moment is het nog niet aan de orde en speelt er niks, maar we merken als commissie wel dat hier kansen liggen om sponsoren op deze manier binnen te halen. Het kan dus zomaar zijn dat deze vraag binnenkort wel degelijk beantwoord moet gaan worden. Bij deze dus de vraag aan een ieder om over deze kwesties na te denken. Als commissie horen we dit graag dus geef vooral je mening, dat zegt namelijk heel veel over de beleving van onze leden.
Rinus Cost
Datum | 28-02-2023 11:00 |
---|---|
Tags | Hoofdartikel |